RCS-VIESTIT
RCS (Rich Communication Services) on nykyaikainen viestintästandardi, jonka avulla yritykset voivat viestiä asiakkaidensa kanssa entistä dynaamisemmin ja tietoturvallisemmin. RCS tarjoaa useita merkittäviä etuja perinteisiin viestintäkanaviin verrattuna.
RCS tulee korvaamaan useita vanhoja viestintäkanavia mikä helpottaa yrityksen viestinnän hallittavuutta ja takaa viestin vastaanottajille paremman asiakaskokemuksen. RCS on käytössä jo yli 60 maassa.

MIKSI RCS ON YRITYSVIESTINNÄSSÄ PAREMPI KUIN MUUT KANAVAT

  • Tietoturva. RCS-viestinnässä yrityslähettäjä on aina autentikoitu. Ei enää tekstiviestihuijauksia yritysten nimissä
  • Ei tarvetta lähettää linkkejä asiakkaille. RCS-viesteihin voidaan sijoittaa painikkeita, joihin linkit ovat valmiiksi upotettu
  • Vapaa keskustelu. RCS-viestinnässä asiakas voi keskustella vapaasti lähettäjän kanssa. Asiakas voi myös myöhemmin palata keskusteluun ja jatkaa sitä
  • Brändäys. RCS mahdollistaa viestikohtaisen brändäyksen
  • Interaktiivisuus. RCS tekee viestinnästä interaktiivista ja joustavaa. Voit lähettää viestissä painikkeita, kalenterikutsuja, sijainnin jakamismahdollisuuksia ja jopa kartoittaa ajo-ohjeita – kaikki yhdellä alustalla
  • Multimedia. RCS mahdollistaa esimerkiksi kuvien, videoiden, äänen, animaatioiden ja PDF-tiedostojen lähettämisen pakkaamattomana
  • Viestien pituus. RCS-viesti on käytännössä rajoittamattoman pitkä. Kustannus- ja käytettävyyskysymys
RCS tarjoaa yrityksellesi tietoturvallisen ja luotettavan viestintäkanavan, olipa kyseessä pelkkä tekstiviesti tai rikas multimediasisältö

VIISI SYYTÄ MIKSI YRITYKSEN KANNATTAA OTTAA RCS KÄYTTÖÖN

  • Rikkaat, visuaalisesti houkuttelevat viestit. RCS mahdollistaa interaktiivisten ja brändättyjen viestien lähettämisen, mikä parantaa asiakaskokemusta ja lisää brändin näkyvyyttä
  • Suora ja saumaton asiakaskokemus. Asiakkaat voivat toimia suoraan viestissä ilman, että heidän tarvitsee siirtyä ulkoisille sivustoille
  • Parempi sitoutuminen ja vastausprosentti. RCS-viestit avataan ja niihin reagoidaan todennäköisemmin, mikä tehostaa viestintää ja vahvistaa asiakassuhteita
  • Analytiikka ja seuranta. RCS:n analytiikkaominaisuudet antavat yrityksellesi kattavan kuvan viestien suorituskyvystä, kuten avaus- ja klikkausprosentista, ja auttavat optimoimaan viestintästrategiaasi
  • Tietoturva. Yritys viestin lähettäjänä on aina autentikoitu, jolloin viestin vastaanottaja voi luottaa lähettäjän olevan oikea

KUSTANNUSTEHOKAS KANAVA

Vanhassa tekstiviestitekniikassa yritys maksaa aina per lähetetty tekstiviesti ja palvelusta riippuen vastausviestistäkin. RCS hinnoitellaan per lähetetty viesti, mutta viestin pituutta ei ole rajoitettu eli voit lähettää yhden pitkän viestin yhdellä hinnalla, toisin kuin tekstiviestissä.

Asiakkaan lähettämä vastausviesti maksaa yritykselle, mutta samassa viestintä muuttuu keskusteluksi, jolloin yritys ja asiakas voivat käydä vuorokauden ajan keskustelua ilman lisäkuluja.

Näin RCS-viestintä on kustannustehokkaampaa, kuin perinteinen tekstiviestitekniikka.

AUTOMAATTISET RCS-VIESTIT

Automaattiset RCS-viestit tarjoavat yksilöityjä ja brändättyjä viestejä, jotka tavoittavat asiakkaasi juuri oikeaan aikaan – sisällöltään monipuolisempina kuin perinteinen tekstiviesti.

Esimerkki: asiakas saa automaattisen vahvistusviestin tekemästään varauksesta. Samassa RCS-viestissä asiakas saa myös yhteystiedot, saapumisohjeet karttoineen sekä mahdollisuuden lisätä varaus puhelimensa kalenteriin yhdellä klikkauksella.

SAAT KAUTTAMME EDISTYNEEN RCS-RAJAPINNAN

  • Saat meiltä käyttöösi edistyneemmän RCS-rajapinnan, kuin perusrajapinta, jota operaattorit tarjoavat
  • Rajapinta korjaa tarvittaessa automaattisesti annettuja arvoja
  • Rajapinnassa on valmiiksi ohjelmoidut viestin vastaanotot, toimitusraportit, SMS fallback, mahdollisuus välittää vastaus toiseen rajapintaan jne.
  • Sekä lähetetyt RCS-viestit että vastaukset niihin ovat luettavissa web-portaalissa ja puhelinsovelluksessa
  • Mahdollisuus yksityiskohtaiseen raportointiin
  • Laskutuserittely
  • Veloitukseton HelpDesk

Yrityksen RCS-mobiilikäyttöliittymä asiakkaan kanssa käytävää keskustelua varten

Esimerkki multimediakorttiviestistä ja toimintapainikkeita sisältävästä korttikaruselliviestistä

MITEN RCS-VIESTINTÄ TOIMII PÄIVITTÄISESSÄ KÄYTÖSSÄ

  • Yritys keskustelee loppuasiakkaan kanssa RCS:n web-portaalin tai puhelinsovelluksen kautta
  • Loppuasiakas keskustelee yrityksen kanssa Androidin Google Messagesin tai iPhonen iMessagen välityksellä
  • Jos yrityksellä on käytössään HandyCall takaisinsoittojärjestelmä, loppuasiakkaan viesti voidaan toimittaa HandyCallissa tiettyyn ryhmään. Riviä klikkaamalla RCS-keskustelu aukeaa
  • Viestintä on hallittua ja keskitettyä
RCS tarjoaa yrityksellesi tietoturvallisen ja luotettavan viestintäkanavan, olipa kyseessä pelkkä tekstiviesti tai rikas multimediasisältö

KUINKA RCS-STANDARDI ON TUETTU

  • Android on tukenut RCS viestintää laajasti vuodesta 2019 alkaen
  • Apple tukee versiosta iOS 18 alkaen
  • Molemmat käyttöjärjestelmät tukevat RCS-standardia natiivisovelluksissaan
  • Suomalaisista operaattoreista Elisa tukee RCS-viestintää Androidin osalta jo nyt ja iOS:n osalta H1/2025 alkaen. Telian tuki tulee tämän hetkisen tiedon mukaan H1/2025 ja DNA:n vuoden 2025 aikana. H1/2025 RCS tavoittaa jo miljoonia suomalaisia
  • Automaattisessa asiakasviestinnässä lähetämme automaattisesti RCS-viestin niille asiakkaille, joiden operaattori ja puhelinjärjestelmä tukee sitä. Muille lähetämme RCS-viestin sijasta tekstiviestin tai vaihtoehtoisesti tekstiviestillä linkin RCS-webnäkymään. Näin yritys voi siirtyä jo nyt käyttämään RCS-tekniikkaa
  • Tällä hetkellä (11/2024) RCS-viestin voi vastaanottaa natiivisovelluksella noin 27% loppuasiakkaista
Kiinnostuitko RCS:n mahdollisuuksista? Ota yhteyttä ja järjestämme mielellämme esittelyn siitä, miten RCS voi parantaa yrityksesi viestintää!